Ciasto mocno kawowe

Na pożegnanie truskawek


Pada, więc późnych, lipcowych truskawek póki co nie będzie. Z utęsknieniem czekam zwykle na sezon truskawkowy i jest mi smutno, gdy się kończy. Nie robię żadnych deserów z truskawek tylko zjadam je bez żadnych dodatków. Takie najbardziej lubię, jednak ostatnio skusiłam się na ciasto jogurtowe z truskawkami. Przepis na ciasto jogurtowe niskokaloryczne (sic!), zapisany lata temu na jakimś karteluszku, wypadł mi z zeszytu z przepisami, gdy porządkowałam półki z kucharskimi książkami. Przepis pochodzi z jakiegoś programu telewizyjnego, enigmatyczny zapisek "z telewizji" niczego nie wyjaśnia. Pamiętam jednak, że prowadzący/ -a program podkreślała niskokaloryczność tego ciasta z powodu dodania do niego jogurtu i oliwy. Pamiętam, że pierwotnie wychodziło z tego gumowe i takie sobie ciasto. Kiedy jednak podniosłam jego kaloryczność dodając jedno jajko więcej i oliwę zastępując roztopionym masłem zyskało znacznie na walorach smakowych. Zamiast truskawek można dodać jabłka i orzechy (tak było w "niskokalorycznym" oryginale), nektaryny, morele, wiśnie, kiwi...


Ciasto z truskawkami z telewizji
350 gramów mąki
180 gramów cukru
2-3 jajka
mały jogurt naturalny (200 gramów)
2 łyżeczki proszku do pieczenie
łyżeczka cukru wanilinowego
ok. 10 dużych truskawek
80 gramów masła

Truskawki obieram z szypułek, kroję na połówki. W misce przygotowuję ciasto: jajka ucieram z cukrem, dodaję jogurt, wsypuję stopniowo mąkę z proszkiem do pieczenia. Masło rozpuszczam w rondelku. Wlewam ostrożnie gorące masło. Całość miksuję i przekładam do wysmarowanej tłuszczem foremki keksowej. Na wierzchu ciasta układam owoce, lekko wciskając je w ciasto. Piekę w piekarniku nagrzanym do 170-180 stopni Celsjusza przez około godzinę. Gotowe posypuję cukrem pudrem.
Ciasto jest dość zwarte i ma miąższ charakterystyczny dla tzw. ciast parzonych, czyli drobniutkie bąbelki. Użyłam do niego prawdziwych wiejskich jaj i wyszło mi wyjątkowo żółte, jak słońce, którego dziś zupełnie brakuje za oknem.
Ogłaszam konkurs: do wygrania "Wegetariańskie dania. 101 sprawdzonych przepisów" z BBC Good Food Magazine. By wygrać książkę trzeba zajrzeć na mojego śnieżkowego facebooka (ewentualnie polubić) i wpisać tam to, co potrzeba do północy 10 lipca. Rozwiązanie w poniedziałek 11 lipca.  Ogłaszam konkurs na fb, bo łatwiej skontaktować się z ewentualnym laureatem.

Komentarze

  1. ciasto wyglada pysznie :) A jak to robisz ,ze truskawki nei opadają na dno? Mi w jogusrtowych ciastach zawsze tak sie dzieje :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto wyglada oblednie! Podobnie jak ty, truskawki uwielbiam i zaluje, ze sezon na nie jest taki krotki...

    OdpowiedzUsuń
  3. Madleine - nie trzeba niczego szczególnego robić. Ten rodzaj ciasta nie pozwala truskawkom opaść. To nie jest ciasto biszkoptowe, więc ułożone na wierzchu owoce nie zapadają się.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sniezko, takie jogurtowe ciasta wysmienicie smakuja z owocami, prawda? Polaczenie idealne :)

    Pozdrawiam serdezcnie!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz